פיטורים לאחר חופשה מוארכת

פיטורים לאחר חופשה מוארכת

פיטורים לאחר חופשת לידה מוארכת

עובדת ילדה תאומים, אשר נשארו לאישפוז בבית-החולים, לאחר הלידה, למשך ארבעה שבועות.
בתום 12 שבועות מיום הלידה הודיע מעבידה של העובדת לעובדת, על פיטוריה, אשר ייכנסו לתוקף 60 יום מסיום אותם 12 שבועות.
לטענתה של העובדת, המעביד אינו רשאי לפטרה במועד בו הודיע לה, שכן חל עליו איסור לפטרה במשך 18 שבועות מיום הלידה ובמשך עוד 60 יום, שכן היא זכאית לחופשת לידה מוארכת עקב לידת התאומים ואישפוזם.
מי מהשניים צודק במקרה המתואר?

תשובה

חוק עבודת הנשים קובע את האיסור החל על מעביד לפטר עובדת הנמצאת בחופשת לידה ובמשך שישים יום לאחר תום חופשת הלידה. האיסור האמור הינו אבסולוטי:
"לא יפטר מעביד עובדת בחופשת לידה… או במשך תקופה של שישים ימים לאחר תום חופשת הלידה…" [סעיף 9(ג)(1). ר' תיקון החוק בשבועון "דטהפקס" מס' 898)].

אמנם, אורך חופשת הלידה, ככלל, כפי שהיה קבוע בסעיף 6(ב) לחוק עבודת נשים, הינו שנים עשר שבועות; אולם, במקרים מסויימים, אותם מונה החוק, חופשת הלידה תוארך, כמו למשל: במקרה של אישפוז היולדת בתוך תקופת חופשת הלידה, לידה רב-עוברית, אישפוז הילוד או הילודים – והכל לתקופות כמפורט בחוק.(תשומת לבכם מופנית לכך, כי העובדת בשאלה הנ"ל ילדה לפני שנכנס לתוקפו התיקון בחוק עבודת נשים, המאריך את תקופת חופשת הלידה – ר' שבועון "דטהפקס" מס' 909 ו- 910).

במקרה המתואר, בו ילדה העובדת תאומים, אשר אושפזו בבית-החולים למשך ארבעה שבועות, זכאית היתה העובדת בסך-הכל, לנצל 18 שבועות של חופשת לידה (12 שבועות ועוד שבועיים בגין לידת תאומים ועוד ארבעה שבועות בגין תקופת אישפוז הילודים):

"עובדת שילדה בלידה אחת יותר מילד אחד, זכאית להאריך את חופשת הלידה בשבועיים נוספים בעד כל ילד נוסף שילדה באותה לידה, החל בילד השני; הוראות סעיף קטן זה באות להוסיף על הארכת תקופת חופשת הלידה בשל אישפוז…" [סעיף 6(ג)].
וכן – "עובדת שהילד אשר ילדה חייב  להישאר בבית החולים או לחזור לבית החולים לאישפוז, תוך תקופת חופשת הלידה, לתקופה העולה על שבועיים, זכאי לאלה:
(1)     להאריך את חופשת הלידה לתקופה שלא תעלה על תקופת האישפוז…" [סעיף 6(ד)(1)].

לאור האמור לעיל ומאחר וחופשת הלידה במקרה הנ"ל הינה 18 שבועות, עקב לידת תאומים ואישפוזם, הרי, צודקת העובדת בטענתה, ועל המעביד חל איסור לפטרה במשך 60 ימים מתום אותם 18 שבועות של חופשת הלידה.

(נוסיף, כי בהתאם לתיקון בחוק עבודת נשים, המאריך את תקופת חופשת הלידה, כמפורט לעיל, עובדת כאמור תהיה זכאית לנצל 21 שבועות של חופשת לידה, בסך-הכל; או-אז, יחול איסור הפיטורים למשך 60 יום מתום אותם 21 שבועות).

0 comments

Leave a comment

Want to express your opinion?
Leave a reply!

כתיבת תגובה